door frederikewiersma
•
05 dec, 2022
"Zullen we even een rondje fietsen?" Een tijdje terug waren we op Ameland. We fietsen door de duinen, van Nes naar de strandtent in Hollum (aan de andere kant van het eiland). Het waait (natuurlijk :-)) en met allebei een kind achterop, trappen we stevig door. Ik vraag me af “Waarom fietsen we eigenlijk zo hard?” Het gaat automatisch, de kinderen zitten te zitten en wij hebben onze blik op volle bak vooruit! Als ik met deze zin even ‘op de rem’ trap, vertragen we en bedenken al snel: Het gaat ons toch om het fietstochtje en niet persé om het eindpunt (zo snel als kan) te halen? Hoewel we graag aankomen bij de strandtent en een warme choco in het vooruitzicht hebben, is het toch zonde van de reis als die aan ons voorbij gaat? Want wat denk jij? Zullen we een meer voldaan gevoel hebben over deze dag samen als we: een heerlijke tocht hebben gehad, vogels gespot, rondgekeken, tegenliggers gedag gezegd, gelachen, gezongen én een warme choco nemen als beloning? Of maakt het onze dag mooier als we als een dolle hebben getrapt, eigenlijke niets of niemand echt gezien en hijgend aan die choco zitten? Welke variant blijft onze kinderen het langst bij? Wanneer willen ook zij meer van dit soort momenten? En zo werkt het ook voor jouw medewerkers, hun motivatie en bevlogenheid. Om het (werk)geluk van medewerkers te vergroten leg je de focus niet op de uitkomst, maar op de weg daar naartoe: de Employee Experience. De beleving van een (potentiële) medewerker in alle contacten (belevenissen) met de organisatie en de match met zijn/haar verwachtingen. Dus ‘trap even op de rem’ en stel jezelf de centrale vraag: Hoe is het eigenlijk met de (werk)beleving van mijn team gesteld? En wat zijn (onderweg) belangrijke momenten in hun medewerkersreis om voldoening uit de baan te blijven halen? Een medewerkersreis ontstaat niet zomaar, deze moet je – in samenwerking met je team & organisatie - ontwerpen. Net als die fietstocht. Ik wil ook graag dat mijn kinderen het de volgende keer weer leuk vinden om mee te gaan. En dat zit h’m niet (alleen) in die warme choco, maar in de hele beleving. 3 tips om te starten met Employee Experience: Zorg voor een visie op werkgeluk en medewerkersbeleving – Waarom vind je dit waardevol? Wat betekent dat voor jou en de organisatie? Maak gebruik van persona's – Wat voor mijn dochter leuk is onderweg, is anders voor mijn zoon. Bevraag je medewerkers. Wat is voor hen belangrijk? Is je organisatie of team te groot? Bedenk dan vooraf met welke verschillende ‘types’ je te maken hebt. (bijv op basis van levensfase/ kenmerken / drijfveren / soort werk dat ze doen etc) Try & Learn – Probeer uit en evalueer tussendoor hoe men het ervaart . Je kan altijd bijstellen, het is work in progress. Wil je meer doen voor je medewerkers? Neem contact op voor 1 op 1 coaching, teamcoaching of advies, analyse, strategie & uitvoering op het gebied van medewerkersbeleving en werkgeluk. .